Het onvrijwillige thuiswerkexperiment waarin we het afgelopen jaar terecht zijn gekomen, heeft bewezen dat op afstand werken heel goed mogelijk is. Velen van ons móchten niet anders en we hebben geprobeerd aan te passen aan wat onze overheid ‘het nieuwe normaal’ noemt. Dat techniek niet de belemmerende factor was bij werken op afstand, is geen nieuws. Ook vóór de coronacrisis werkten mensen thuis, maar het kantoor bleef toch altijd de ‘hoofdwerkplek’. Microsoft Viva brengt daar verandering in.
Het is voor iedereen duidelijk dat we niet meer terug gaan naar de ‘oude manier van werken’. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers voortaan deels vanuit huis willen werken en de flexibiliteit houden om zelf te bepalen wanneer. En technisch kan dat dus. Dit leidt tot interessante vragen over hoe we dit kunnen organiseren. Hoe zorg je dat je je organisatiecultuur behoudt in een hybride wereld? Hoe zorg je dat medewerkers van elkaar blijven leren? En hoe hou je medewerkers gezond en vitaal? Zeker dit laatste punt wordt nog weleens onderbelicht, terwijl de vraag of je nou thuis werkt of slaapt op kantoor, actueler is dan ooit en direct effect heeft op het welzijn van mensen.
Persoonlijk verwacht ik dat het kantoor een nieuwe functie gaat krijgen. Kantoor is straks niet meer de ‘hoofdwerkplek’, maar de plek om samen te komen met andere collega’s. Als het even zo uitkomt kun je hier een vergadering plannen, doe je een wekelijkse team meeting samen, werk je je nieuwe collega hier in of heb je hier je vrijmibo. Verder werk je thuis of op een andere plek wanneer dat je beter uitkomt. De belangrijkste vraag die rijst is:
Hoe behoud je de positieve effecten van je organisatiecultuur wanneer je niet meer vanzelfsprekend samen op dezelfde plek werkt?
Microsoft probeert een duit in het zakje te doen en heeft vorige week Microsoft Viva gelanceerd. Microsoft Viva is een set aan diensten die in moet spelen op de actuele vraagstukken waarbij hybride werken de norm is. Microsoft Viva bestaat bij de lancering uit de volgende 4 modules:
- Connections; cultuur en communicatie. Connections vormt de digitale representatie van het fysieke kantoor. Het is een landingsplek die kan worden aangepast per team of rol.
- Insight; productiviteit en welbevinden. Microsoft bouwt hier voort op de dienst MyAnalytics en beoogd medewerkers te helpen om door middel van data te zorgen voor een goede prive-/werkbalans. Het geeft daarbij het management de mogelijkheid om op basis van data tijdig te signaleren wanneer medewerkers mogelijk teveel hooi op hun vork nemen.
- Learning; kennis en vaardigheden van de medewerker uitbreiden. Op deze plek kan eigen content en cursussen worden gedeeld met de organisatie. Ook kunnen derde partijen worden aangesloten om een aanbod aan externe cursussen te integreren.
- Topics; kennis en expertise organiseren. Dit wordt gepresenteerd als een wiki voor de organisatie. Op basis van AI wordt op een slimme manier kennis centraal georganiseerd. Medewerkers kunnen daarbij zelf de beschikbare informatie aanvullen en beoordelen. Op deze manier ontstaat een kennisbank.
Dit zijn de eerste modules die zijn aangekondigd. Topics en Insight zijn per direct beschikbaar. Topics kost € 5 euro per gebruiker per maand en Insight is gratis en heeft betaalde geavanceerde opties. Over de andere modules is op het moment van schrijven nog geen exacte informatie over prijzen en lanceerdatum bekend.
Binnen NDI zeggen we weleens, Microsoft heeft nog nooit een Nederlandse MKB-er van dichtbij gezien. De vraag bij veel producten is namelijk hoe toepasbaar het is voor onze klanten. Hoe helpt het onze klanten? Ik denk dat Microsoft met Viva een interessante propositie heeft gemaakt voor 3rd party ontwikkelaars om op aan te sluiten. Net zoals bij Teams, kunnen ontwikkelaars toepassingen bouwen die integreren met de Microsoft-omgeving. Hier zitten zeker nuttige toepassingen in, afhankelijk van hoe je met elkaar samenwerkt. Ook Viva kan interessante toepassingen bieden voor onze klanten. Uiteindelijk zijn alle organisaties op zoek naar een nieuwe manier om interactie tussen collega’s te stimuleren en waarbij de organisatiecultuur wordt geborgd. Ik weet niet of Viva die belofte waar gaat maken, maar het is wat mij betreft in ieder geval een mooie poging in de juiste richting. Zeker de modules Connections en Topics hebben in mijn ogen potentie. Insights is naar mijn smaak erg op input gericht en bij verkeerde toepassing kun je met dit soort tools het tegengestelde effect bereiken waarbij medewerkers zich vooral gecontroleerd voelen.
In mijn optiek ligt de grootste moeilijkheid van de nieuwe, hybride manier van werken vooral in organisatorische- en managementvraagstukken. Oplossingen als Viva kunnen zeker helpen om deze vraagstukken in een digitaal perspectief te plaatsen. Ik denk dat antwoorden op de eerder gestelde vragen vooral moeten komen uit een andere manier van denken en organiseren.
Dit bereik je door als organisatie met elkaar in gesprek te blijven en tot een nieuw idee over- en een nieuwe aanpak voor de toekomst te durven komen.
Binnen NDI houden we continu in de gaten welke ontwikkelingen zich in de markt voordoen. Mijn persoonlijke interesse gaat vooral uit naar ontwikkelingen die gericht zijn op organisatorische vraagstukken. De ontwikkeling van Viva volgen wij ook. Mocht je interesse hebben in deze of andere toepassingen of vind je het interessant om verder te praten over organisatorische ontwikkelingen, neem dan gerust contact met mij op.